Zo kom je af van menstruatiepijn

menstruatiepijn

Je krijgt er iedere maand mee te maken, dus het is belangrijk om goed door je menstruatieperiode heen te komen. Sommige vrouwen hebben haast nergens last van, terwijl weer anderen hoofdpijn, buikpijn, stemmingswisselingen of een sterk vermoeid gevoel ervaren. Wat valt hiertegen te doen? Wij geven je 5 tips waarmee je van je menstruatiepijn afkomt (of deze in ieder geval verminderen). 

Kruiden tegen PMS

Wanneer jij iedere menstruatiecyclus zo’n twee weken voordat je ongesteld wordt last hebt van lichamelijke en geestelijke klachten als hoofdpijn of migraine, pijnlijke borsten, een opgeblazen gevoel, rugpijn, stemmingswisselingen, stress en/of depressieve gevoelens is de kans groot dat je met PMS kampt. PMS kan grote invloed hebben op je kwaliteit van leven. Gelukkig zijn er enkele kruiden die je kunnen helpen.

Zo zweren veel vrouwen bij teunisbloemolie. Dit voedingssupplement zorgt voor minder schommelingen in de hormoonhuishouding, waardoor vooral de mentale klachten kunnen verminderen. Heb je juist last van krampen? Kies dan voor kamille, citroenmelisse of venkel waar je een kopje thee van kunt maken. Deze kruiden hebben een ontspannende werking op je lichaam.


IJzer tegen menstruatiepijn

Vrouwen hebben een hogere ijzerbehoefte dan mannen. IJzer werkt ook nog eens goed tegen menstruatiepijn. Eet bijvoorbeeld een boterham met appelstroop of hummus en combineer dit met een glas verse sinaasappelsap. IJzer wordt namelijk beter opgenomen door je lichaam wanneer je dit combineert met vitamine C. 


Warme kruik op je buik

Dit is een gouwe ouwe maar hij werkt: een lekkere warme kruik op je buik. Dit werkt ook bij pijn aan de onderrug. Vul een kruik met lauwwarm water, ga lekker zitten of liggen, pak er een tijdschriftje bij of zet je favoriete muziek op en neem even een momentje om te ontspannen. De warmte van de kruik biedt verlichting van de pijn en dit is ook een goed moment om geestelijk even bij te komen. Als je erg moe bent kun je ook met een kruik in bed duiken voor een schoonheidsslaapje.


Bewegen

Lig jij het liefst de hele dag op de bank wanneer je ongesteld bent? Dit begrijpen we, maar vaak is het juist goed om ook in beweging te komen. Je kunt gewoon sporten als je ongesteld bent, maar als je hier echt niet op zit te wachten kun je het ook bij een paar simpele rek- en stretchoefeningen houden. Ga bijvoorbeeld voor een liggende ruggengraatdraai om je onderrug los te maken


Een massage

Jouw menstruatie is een goed excuus om jezelf even helemaal in de watten te leggen. Een massage is altijd welkom, maar zeker tijdens deze tijd van de maand. Je kunt een massage boeken of jezelf masseren. Smeer je buik in met een zachte en verwarmende olie en masseer jezelf op de plek waar je baarmoeder en eierstokken zitten. Deze zitten laag in je buik. Leg je duimen op je navel en maak een driehoek van je handen. Je eierstokken bevinden zich ongeveer ter hoogte van je pinken en je baarmoeder zit tussen de andere vingers. Masseer jezelf met zachte cirkeltjes. Als je het prettig vindt kun je de druk wat verhogen. 

Heb jij wel eens last van ongemakken tijdens deze periode in de maand?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *